Як знімали фільм «Наполеон»: цікаві факти, яких ви могли не знати
23 листопада у широкий прокат вийшла стрічка «Наполеон» з Хоакіном Феніксом у головній ролі. Розповідаємо ексклюзивні подробиці про знімання довгоочікуваного фільму.
Не всі режисери мають достатньо досвіду, бачення та впевненості, щоб зняти таку масштабну стрічку, як «Наполеон». Проте це не стосується Рідлі Скотта — після майже 50 років у режисерському кріслі він настільки досконало опанував жанр, що перебував у своїй стихії навіть у найскладніші дні на знімальному майданчику — наприклад, коли декілька камер одночасно працювало на 360 градусів, а битви відбувалися на сотнях квадратних метрів.
Знімання на декілька камер — це виклик для всієї команди. Але особливо — для операторів та відділу продакшн-дизайну. Режисер-постановник Даріуш Вольський мав переконатися, що кожна камера знімає картинку з правильним освітленням і кадруванням, а художник-постановник Артур Макс розробив такі декорації, в яких можна було жити.
Для Даріуша Вольского робота з Рідлі Скоттом була справжнім задоволенням.
«У людей є упередження, що якщо ви знімаєте на декілька камер, ви ставите під загрозу освітлення і кадрування, але Рідлі — дуже візуальна людина, і ми знайшли цей магічний підхід до освітлення простору, розташування людей і знаходження ракурсів, під якими вони всі виглядають цікаво», — коментує Вольский.
Триразовий номінант на премію «Оскар» Артур Макс стверджує, що був у захваті від роботи над відтворенням доби Наполеона.
«Це мій улюблений період, адже він дуже різноманітний. Цей час охоплює неймовірний спектр — від розкішних палаців до злиденних халуп. Ба більше, у цьому фільмі ми відтворили масштабні військові битви, як-от битву під Ватерлоо, Маренго, Бородіно та Аустерліцом».
Артур Макс працював зі Скоттом над 15 фільмами — першим був «Солдат Джейн» 1997 року. Він знає, як сильно змінився за останні десятиліття продакшн-дизайн.
«Ми завжди будували гігантські декорації, проте зараз використовуємо простір інакше, — пояснює він. — Коли ми знімали “Гладіатора”, комп`ютерна графіка лише зароджувалася, тож ми мали обмеження щодо багатьох ідей. Зараз наші амбіції зросли разом з технологіями. Проте ми все одно віддаємо перевагу реальній картинці і лише частково опираємося на CGI».
Скотт неодноразово збирав команду разом, щоб продемонструвати масштабні моделі декорацій битв під Ватерлоо, Аустерліцом чи замальовки художнього відділу. Режисер хотів поділитися своїм баченням і спрямувати команду до того результату, якого прагнув досягти.
Під час фільмування «Наполеона» Скотт використовував до одинадцяти камер водночас. Хоакін Фенікс надзвичайно радів можливості працювати на знімальному майданчику Рідлі Скотта.
«Мати можливість працювати з таким режисером, як Рідлі — неймовірна удача. Поки ти працюєш у кадрі, він фіксує найменші деталі, які потім неабияк впливають на сюжет».
Режисер хотів знімати на кілька камер, тож локації, в яких проходили фільмування, потрібно було повністю задекорувати. Попри те, що Артур Макс багато разів працював з Рідлі Скоттом, він нервував через масштаби поставленої задачі:
«Я і моя команда мали уважно стежити за картинкою на моніторі, адже в роботі з Рідлі велику роль відіграє масштаб та кількість деталей, якими заповнена кожна сцена».
Ванессу Кірбі, виконавицю ролі Жозефіни Богарне, також вразив масштаб знімань: «Я пам`ятаю, як ми з Хоакіном дивилися на одну з площ на Мальті, де були розташовані всі ці ринкові ятки з величезною кількістю людей, залучених в кадр, а також те, скільки різних декоративних деталей наповнювало майданчик. Усе це виглядало просто неймовірно», — розповідає Кірбі.
Одним з ключових факторів під час фільмування був пошук локацій різноманітних палаців та інших історичних будівель, де відбувалися важливі для Наполеона події.
Здебільшого команда намагалася проводити знімання поблизу Лондона, проте були винятки.Наприклад, маєток Боутон, розташований в Нортгемптонширі, приблизно за три години їзди від Лондона. Він був побудований у 18 столітті англійцем, який захоплювався французькою архітектурою. Маєток нагадував французький замок з сотнями акрів землі, де пасуться вівці та коні, а скрізь ростуть красиві старі дуби. Така локація стала маєтком Наполеона.
Також фільмування відбувалися в Оксфордширі — у Бленгеймському палаці:
«Це неокласична будівля в палладіанському стилі. Екстер’єр палацу чудово послугував нам для знімань декількох кардинально різних сцен прив’язаних до різних країн. Як Скотту Рідлі вдалося за допомогою однієї локації показати різні часові періоди, запитаєте ви? Проте цей чоловік настільки талановитий, що для нього немає нічого неможливого», — розповів Макс.